Social Impact

De impact die social media heeft op het imago, de primaire dienstverlening en daarmee de continuïteit van een organisatie wordt steeds groter. Het is fascinerend te zien hoe de impact van een crisis of gebeurtenis exponentieel toeneemt zodra de media een rol speelt.

Afgelopen weekend een dreigende zwarte rook uit het pand van bij een grote financiële instelling, centraal in het land. De schade is beperkt, geen aandacht in de reguliere media. Enige bewijs…Foto’s op Twitter! Massaal gestrande reizigers door uitval van het openbaar vervoer? Twitter berichtjes met het verzoek mee te kunnen rijden naar een bepaalde bestemming leverde diverse lift-aanbiedingen op. Onschuldige verstoringen, maar de smartphones zien alles. Er lopen 10 miljoen journalisten door het land.

Social Media een hype? Niet meer. In 2009 bijvoorbeeld; de persconferentie na het ongeluk met Turkish Airlines in Amsterdam. Terwijl de woordvoerders meldden dat de impact nog onduidelijk is, stromen op de smartphones van de aanwezige journalisten tweets en foto’s binnen van gevulde bodybags. U kunt het niet meer negeren.

De impact van social media zou door organisaties als een kans moeten worden gezien. Er zijn al organisaties die dagelijks het internet monitoren op hashtags met negatieve tweets over hun organisatie of product. Amber Alert via Twitter verspreidt zich razendsnel door het land. Het is slechts het topje van de ijsberg; de komende tijd zullen dit soort toepassingen gaan groeien. Crisis of niet.

Bent u zich bewust van de kansen en bedreigingen van twitter en facebook?