Zodra we meer weten

Vroeger was het makkelijk. Wilde uw organisatie een groot probleem niet direct communiceren met de buitenwereld, dan... deed u dat gewoon niet! Om vervolgens rustig na te denken over de inhoud van de communicatie. Met een beetje geluk was het probleem intussen al opgelost.

Transient

Deze razendsnel tot prehistorie verworden benadering kost u tegenwoordig op zijn minst uw imago en met een beetje pech het voortbestaan van de organisatie. Een gigantisch aantal voorbeelden van organisaties dat hier niet op is voorbereid passeert dagelijks Twitter, Facebook en Geenstijl. Daarbij stopt het niet bij Youp's T-Mobile, Ajax of een gemeentelijke instantie waar Rutger irritant scherp de vinger op de zere plek weet te leggen. Multinational of MKB, de nieuwe media weet u te vinden als er iets mis dreigt te gaan. Organisaties hebben vervolgens de grootste moeite om met deze negatieve publiciteit om te gaan. 

Het brengen van een slechte boodschap gaat de meeste organisaties niet goed af. Communicatie is een vak apart; crisiscommunicatie is een specialisme. Het ontkennen van een bestaand probleem,  staat minimaal gelijk aan het diskwalificeren van de eigen organisatie. Dat lukte bijvoorbeeld Turkisch Airlines na het ongeluk op Schiphol. Ontkennen dat er dodelijke slachtoffers waren, terwijl op Twitter foto’s van gevulde bodybags werden geretweet.

Bedrijven dienen voorbereid te zijn op de wijze waarop zij willen communiceren indien zich een crisis voordoet. Zich bewust te zijn hoe hun reactie zal zijn als er een kritieke situatie ontstaat. Want een crisis ligt snel op straat  en bent u zomaar Trending Topic. Natuurlijk; u bent een open organisatie en heeft tenslotte niets te verbergen. Maar bent u Powned proof?

De crisis van morgen vraagt vandaag om een andere vorm van communicatie.