Een kijkje bij de buren

Is het gras altijd groener bij de buren? Daar wilde onze werkgroep portfoliomanagement wel eens achter komen.

Bij Aresz proberen we namelijk dagelijks organisaties (en onszelf) beter in staat te stellen om slimme keuzes te maken over projecten, bezetting van capaciteit en het stellen van prioriteiten. ‘Goed portfoliomanagement’ noemen we dat, en met een duidelijke en directe aanpak geloven wij dat we een heel mooi product in handen hebben om snel te beginnen en te verbeteren in portfoliomanagement. Hoog tijd dus om dit eens te toetsen bij professionals die hier elke dag mee werken.  

Het PPM Jaarcongres leek hier dan ook de uitgelezen plek voor; een jaarlijks event dat plaatsvond in Utrecht op 5 april. Samen met sprekers vanuit veel verschillende sectoren gingen onze collega's Mascha en Tom op pad om hun eigen inzichten op het gebied van portfoliomanagement te toetsen. Centraal stond daarbij de vraag: “Hoe kunnen wij onze kennis niet alleen toetsen, maar ook verbreden?” Met meerdere succesverhalen van klanten uit verschillende branches bleek het al met al een zeer nuttig en inspirerend congres, vooral omdat sommige organisaties al de nodige stappen hadden gemaakt in het bewuster kiezen waar ze tijd en aandacht aan dienen te geven.  

Wat ons vooraf opviel in deze verhalen: 

  • Managementmandaat is bijzonder belangrijk! De theorie schrijft dit voor, maar ieder succesverhaal begon hier ook mee. Goede leiders zoeken naar goede stuurinformatie, en succes van portfoliomanagement was direct verbonden aan de kwaliteit van deze info; 

  • Per organisatie zijn er totaal andere factoren waarmee gestuurd wordt. Echter durft niet iedereen altijd op deze informatie te vertrouwen om tot een keuze te komen; 

  • Er is vaak veel kennis en kunde van professionals aanwezig, maar er ontbreekt een vooraf bepaalde routekaart hoe daar te komen. 


Aresz bij PPM congres

“Managementmandaat is bijzonder belangrijk! De theorie schrijft dit voor, maar ieder succesverhaal begon hier ook mee."

Voor ons was het PPM Jaarcongres dus een bevestiging dat we met ons portfoliomodel op het goede spoor zaten. En toch bleef een belangrijke vraag onbeantwoord: “Hoe dan?” Waar start ik als organisatie? Er zijn genoeg “volwassenheidsmodellen,” maar welke concrete acties moet ik nu nemen om beter te worden? En wat is dan de volgorde van deze stappen? 

We spraken hierover met de voorzitter van het PPM Jaarcongres, Jan Bloem, en gaven onze kijk hierop. Geen gekke vragen, zo bleek. Hoog tijd dus voor ons om volgend jaar zelf het podium maar eens te betreden om daar antwoorden op te geven. Want als we bij Aresz ergens goed in zijn is het starten en in beweging blijven. Zo hopen we aan de hand van diverse klantcases ons model bij zoveel mogelijk professionals te kunnen toetsen en te verbeteren. Kan je ook niet wachten op het antwoord ‘hoe dan,’ neem dan gerust eens contact met ons op. Dan gaan wij samen aan de slag met jouw portfoliovragen. En natuurlijk hopen we je volgend jaar te zien op het PPM-jaarcongres!  

FAQ

Waarom is het PPM Jaarcongres voor de werkgroep portfoliomanagement van Aresz relevant?

Het PPM Jaarcongres is relevant omdat het een jaarlijks evenement is waar professionals uit verschillende sectoren samenkomen, waardoor Aresz de kans krijgt om hun eigen inzichten op het gebied van portfoliomanagement te toetsen en te verbreden.

Wat waren enkele belangrijke observaties van Aresz tijdens het PPM Jaarcongres?

Enkele belangrijke observaties waren dat managementmandaat cruciaal is voor succes, dat organisatiespecifieke stuurinformatie van essentieel belang is en dat er vaak veel kennis en kunde van professionals aanwezig is, maar dat er een vooraf bepaalde routekaart ontbreekt om daar te komen.

Wat is de reactie van Aresz op hun ervaringen tijdens het PPM Jaarcongres?

Aresz besloot dat ze op het goede spoor zaten met hun portfoliomodel, maar dat er nog vragen waren over concrete acties en volgorde van stappen om te verbeteren. Daarom besloten ze om volgend jaar zelf het podium te betreden op het PPM Jaarcongres om antwoorden te geven en hun model te toetsen en te verbeteren aan de hand van diverse klantcases.

Vorige
Vorige

Grip op je Portfolio

Volgende
Volgende

Kennissessie Projectmanagement bij de Leprastichting