Energizers, meer dan even gek doen.

“Voor we deze technische ontwerpsessie gaan beginnen over het nieuwe security platform, gaan we eerst over onze gevoelens kleien!”… “Ja ja, doe maar gewoon, dan doen we al gek genoeg.” 

Bij Aresz hebben we een groep jonge, enthousiaste collega’s aan boord die een flinke bak energie meebrengen in een organisatie. Of dat nu in de rol van projectleider of scrum master is, wij weten wat we goed kunnen: aanjagen. Maar daar hebben we wel het hele team voor nodig. Wij zetten het team graag in beweging, energizers zijn daar een goed middel voor!

impact maken met een energizer

Wat zijn energizers, en waarom zijn agile coaches er zo gek op? 

Een energizer is een snel spelletje of uitdaging om als groep mensen de aandacht samen te richten op een groter probleem of doel. Je kan het niet voorbereiden en het moet vooral leuk zijn, waarmee we zónder inhoud maar mét elkaar een stukje creativiteit en energie op de werkvloer toelaten.   

Onderzoek toont aan dat op basisscholen kinderen beter leren als er af een toe een fysieke afleiding is, en dat het juist meer energie in studie stimuleert wanneer bewegen toegestaan wordt. Wij zijn er zelf van overtuigd dat dit voor volwassenen ook zo werkt. Even bewegen voor we weer met ons hoofd bezig gaan helpt enorm. 

Het idee van een goed team is dat we samen meer zijn dan de optelsom van individuen. Dat betekent dat we elkaar versterken. Een energizer kan een breekijzer zijn om meer creativiteit en energie binnen een team los te maken door de sleur van het normale werk te verbreken. Iedereen is betrokken op het meest basale doel van waarom we in deze meeting of sessie zitten: samen een probleem oplossen. Door een energizer worden barrières van hiërarchie, inhoudelijke kennis, persoonlijke voorkeur of “zo deden we het altijd al” doorbroken. Dit omdat we eerst iets doen waar totaal geen hiërarchie, inhoudelijke kennis of voorkeur is en wat we helemaal nog nooit hebben gedaan.

Een team beter samen laten werken, dat is waar een Agile Coach voor is. Agile coaches komen vaak verandering brengen, waarbij onder andere de hiërarchie vaak verandert. Dit gebeurt vaak in sessies waar gevraagd wordt hoe we als mensen samenwerken én hoe we dat kunnen verbeteren. Daar is een stukje creativiteit voor nodig, en barrières moeten daarvoor worden doorbroken.  

Wanneer zet je ze in, en wanneer niet? 

Begrijp me niet verkeerd, energizers hebben niet alleen maar voordelen. Het zijn tools die je schaars moet inzetten, omdat je anders het effect ervan verliest. Als je voor elke kop koffie die je zet of elke mail die je beantwoord met het team een spelletje moet spelen, verliest het spel zijn waarde.  

Het kiezen van de juiste momenten hiervoor is cruciaal. Daarnaast moet de energizer afgestemd worden op het publiek. Een groep jonge creatievelingen zullen sneller open staan voor actieve energizers als zingen o.i.d. dan een paar doorgewinterde IT-specialisten. Het kiezen van de juiste energizer is dus de verantwoordelijkheid van de facilitator. Willen mensen niet meedoen, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde energizer gekozen.  

Omdat we tegenwoordig hele dagen achter onze beeldschermen zitten verliezen we sneller de aandacht en energie. Al 4 uur naar een computerscherm staren zonder volwaardig persoonlijke interactie of ouderwets gezamenlijk bij een whiteboard staan, een probleem uitpluizen en oplossen heeft een andere invloed op ons energielevel en aandachtsspanne. Een energizer kan dan een hulpmiddel zijn om de energie terug in de kamer te krijgen (soms is een extra kopje koffie halen al genoeg). 

Aresz energizer regels: 

Bij Aresz hebben we al veel energizers geprobeerd en getest, dit werkt volgens on het best: 

  • Superkort. Langer dan 5 minuten en het schiet z’n doel al voorbij. We willen de focus op de inhoud leggen, niet op het spelletje vooraf. 

  • Superleuk. Er moet gelachen worden! Mensen moeten het gevoel van persoonlijke interactie en beloning krijgen. Die hormonen zorgen voor het gevoel van geluk en teamgevoel wat gaat zorgen voor een beter presterend team. 

  • Supersimpel. Je moet het uit kunnen leggen in 20 seconden en het dan gewoon gaan doen.  Doet iemand het fout? Nou en, er is geen winnaar. 

  • Superschaars. Het moet leuk blijven. Elke keer wil je met een team een andere energizer doen. Zo blijft het een fijne afwisseling en geen standaard invulling.

Aresz top 6 energizers: 

Digitaal: 

  1. “Spullenbingo” De facilitator laat een veld van 3x3 of 4x4 staan met huishoudelijke spullen. Denk aan een tandenborstel, een plant, een schoen etc. Iedereen moet een horizontale, verticale of diagonale rij aan spullen zoeken en voor de camera laten zien. De winnaar is de held van de dag! 

  2. “Kleur of voorwerp” De facilitator laat een voorwerp zien zoals een rode gitaar. Iedereen moet z.s.m. hetzelfde voorwerp (de gitaar) of iets anders met dezelfde kleur (rood) laten zien. De persoon die het snelst terug is kiest als volgende een voorwerp en laat deze zien. Dit doe je een aantal rondes, het liefst tot iedereen is geweest. 

  3. “Ik kan niet zonder…” We maken kleine groepjes (drie personen per groepje) en krijgen een bord met 9 voorwerpen. Welke 3 voorwerpen nemen we als groep mee als we een maand op een onbewoond eiland moeten zitten? Deze is vooral leuk omdat er een stukje overtuigen in zit en je elkaar een stukje beter leert kennen 

    Fysiek: 

  4. Tel tot 20” Tel als groep samen tot 20 zonder te communiceren wie het volgende nummer moet zeggen. Je mag niet twee keer achter elkaar een nummer zeggen en iedereen moet twee nummers gezegd hebben 

  5. “Iedereen is hem” Tikkertje waarbij iedereen hem is. De facilitator zegt “Iedereen is hem, het spel start NU”, waarna de chaos kan beginnen. Na 30 seconden stop je het spel. 

    a) Fase 2: We beginnen opnieuw. Als je getikt bent ga je (op je hurken) zitten en ben je af. Ga door tot er één iemand overblijft 

    b) Fase 3: We beginnen opnieuw. Als je getikt bent en (op je hurken) zit, mag iemand je een “high ten” geven (high five met twee handen). Je doet nu weer mee. Ga door tot er één iemand overblijft 

  6. “Shockwave” Ga in een kring staan en hou elkaars handen vast. Iedereen sluit zijn ogen. De facilitator loopt om de groep heen en tikt iemand op de schouder aan. Deze persoon doet beide armen omhoog. Wanneer je een arm omhoog voelt gaan, doe je je andere arm ook omhoog (als een wave in een stadion). De persoon die beide armen tegelijk omhoog voelt gaan, doet een shock-geluid als “KABOEM” of “BZZZZZT”. Dan doet iedereen de ogen weer open en begin je opnieuw 

 

Er zijn echt duizenden (soms té) gekke energizers te vinden online, maar de uitdaging voor de facilitator blijft altijd: wat werkt voor mijn team het beste om zo effectief mogelijk samen te werken? Wij zijn er best wel goed in en proberen hiermee het werk beter en leuker te maken.  Welke energizer ga jij uitproberen? 



FAQ

Wat zijn energizers, en waarom zijn agile coaches er zo gek op?

Energizers zijn snelle spelletjes of uitdagingen die de aandacht van een groep mensen richten op een groter probleem of doel, zonder voorbereiding en vooral gericht op plezier. Agile coaches houden ervan omdat ze helpen om creativiteit en energie binnen teams los te maken, barrières te doorbreken en de focus te leggen op samenwerking en probleemoplossing, ongeacht hiërarchie of persoonlijke voorkeuren.

Wanneer zet je energizers in, en wanneer niet?

Energizers moeten spaarzaam worden ingezet om het effect ervan niet te verliezen. De keuze van het juiste moment en de juiste energizer is cruciaal en moet worden afgestemd op het publiek. Het is dus belangrijk om energizers in te zetten om de energie terug te brengen wanneer nodig, maar ze moeten niet te vaak gebruikt worden om hun waarde te behouden.

Wat zijn de Aresz energizer regels en top 6 energizers?

De Aresz energizer regels omvatten dat energizers superkort, superleuk, supersimpel en superschaars moeten zijn. De top 6 energizers van Aresz omvatten zowel digitale als fysieke activiteiten, zoals "Spullenbingo", "Kleur of voorwerp", "Ik kan niet zonder...", "Tel tot 20", "Iedereen is hem", en "Shockwave". Deze energizers zijn ontworpen om de teamgeest te versterken, de sfeer te verlichten en de focus op de inhoud te houden.

 

Meer blogs

Vorige
Vorige

Projectmanagement: Agile versus Traditioneel 

Volgende
Volgende

Projectondersteuner of managementondersteuner: